تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

بررسی عملکرد صنعت بیمه در شش ماه اول ۹۷

سازمان صنعت و معدن تهران: عملکرد صنعت بیمه در شش ماهه نخست سال در قیاس با مدت زمان مشابه نشان می‌دهد حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با ۲۵,۴ درصد افزایش نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته به حدود ۱۸ هزارمیلیارد تومان رسیده که نکته قابل توجه و مثبت آن این است که تنها ۳۲ درصد حق بیمه‌های تولیدی توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شده و بقیه آن سهم شرکت‌های بیمه خصوصی است و همچنان تلاش می‌شود که سهم شرکت‌های خصوصی رشد بیشتری پیدا کند.

ماموریت اصلی صنعت بیمه، پرداخت خسارات وارده بر بیمه گذاران است . شرکت‌های بیمه در این بازه زمانی در حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با ۶ ماهه اول سال قبل، معادل ۲۳,۲ درصد رشد نشان می‌دهد. ۶۶.۶ درصد از خسارت در بیمه توسط بخش غیردولتی جبران شد که جایگاه ویژه و اهمیت شرکت‌های خصوصی بیمه‌ای را نشان می‌دهد. نسبت خسارت در بیمه اعتبار ۱۷۹ درصد و در درمان ۱۰۴ درصد بوده است. این در حالی است که میانگین نسبت خسارت در کل صنعت بیمه ۵۹ درصد و در بیمه شخص ثالث با بیشترین خسارت ۶۰ درصد است.

همچنین شرکت‌های بیمه نزدیک ۲۶ میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱,۲ درصد افزایش داشته که از این میزان۳۶.۹ درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد، ۳۶,۹ درصد از خسارت‌های پرداختی به بیمه درمان اختصاص داشت و سهم بیمه زندگی هم به۸,۹ درصد از خسارت‌های پرداختی در بازار بیمه رسید.

مطابق تعاریف بیمه‌ای نسبت خسارت عبارت از حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی بر حسب درصد است و در محاسبه آن مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، هزینه کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری و عمومی دخالت داده نمی‌شود. به همین خاطر بررسی آمار عملکرد شرکت‌ها و رشته‌های بیمه از حیث نسبت خسارت در این مدت نمی‌تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها را مشخص کند و عملکرد صنعت بیمه را نشان بدهد چرا که با گذشت تنها ۶ ماه از سال، دریافت کامل حق بیمه‌های مربوط به برخی از بیمه نامه‌های صادره در این مدت انجام نگرفته و تا پایان سال وصول خواهند شد.

نسبت خسارت در بیمه در این مدت ۵۹,۳ درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۱ واحد کاهش نشان ‌داد.دو رشته‌ بیمه اعتبار و درمان (به ترتیب با ۱۷۹,۷ و ۱۰۴.۹ درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند. پس از آن، نسبت خسارت بیمه شخص ثالث و مازاد با ۶۰.۳ درصد، کمی نزدیک به سطح بازار بیمه (با ۵۹.۳درصد) بوده و نسبت خسارت سایر رشته‌های بیمه به مراتب پایین‌تر از نسبت خسارت بازار بوده است. تحرک بیشتر در صنعت بیمه یک ضرورت آشکار است و تمامی صاحبنظران، فعالان و مدیران و شبکه فروش باید با تلاش بیشتر و تکیه بر ابتکار و نوآوری به تقویت بازار صنعت بیمه کمک کنند.با برنامه‌هایی که بطور جدی دنبال می‌کنیم امیدوارم در دوره زمانی بعدی جهش قابل توجهی در عملکرد صنعت بیمه صورت بگیرد و چتر آرامش و امنیت بیمه‌ای در کشور گسترده‌تر شود.

رییس کل بیمه مرکزی در نخستین نشست خبری خود از ضرورت افزایش سهم شرکت‌های خصوصی از بازار بیمه کشور سخن گفت و فعالان این حوزه نیز در تحلیل‌های خود از رونق بازار بیمه کشور سخن گفتند البته این در حالی است که سهم صنعت بیمه از اقتصاد کلان کشور شایسته نام و آوازه و قدمت این صنعت مادر نیست و باید به روش‌های گوناگونی بازار صنعت کشور را گسترش داد.

بی تردید سهم بیشتر از تولید ناخالص ملی و موفقیت در جذب نقدینگی بازیگران صنعت بیمه را به نقش آفرینان مهم‌تری در حوزه اقتصادی کشور مبدل خواهد کرد و بیمه مرکزی در سیاست‌گذاری‌های جدید خود تلاش می‌کند تا با اتخاذ تدابیر ویژه‌ای در خصوص جذب سرمایه‌گذار، شیوه‌های سرمایه‌گذاری و تقویت بخش خصوصی به تمامی اهداف برنامه ششم توسعه دست پیدا کند.

به هر حال با توجه به توانگری مالی شرکت‌ها این سهم بازار تقسیم می‌شود بطوریکه در شش ماه نخست سال تنها سهم ۸ شرکت‌ بیمه به ترتیب ایران ۳۲,۳ درصد، آسیا ۱۱.۳ درصد، دانا ۷.۵درصد، البرز ۶ درصد، پارسیان ۵.۴ درصد، پاسارگاد ۵.۲ درصد، کوثر ۴,۶ درصد و معلم ۴.۴ درصد (هر یک با سهم بالاتر از ۳ درصد) در مجموع بیش از سه چهارم یا ۷۶.۶ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده‌اند و ۲۳,۳ درصد مابقی حق بیمه، توسط ۱۹ شرکت بیمه دیگر تولید شده وتعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با ۸.۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالغ بر ۳۰.۱ میلیون فقره بود. بنابراین شرکت‌های بیمه خصوصی باید تلاش خود را بیشتر کنند و با افزایش سرمایه و ذخیره‌گیری مناسب به نقش آفرینی اساسی‌تری در بازار این صنعت فکر کنند. از این میزان ۳۶,۳ درصد حق‌بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص دارد و۲۰,۹ درصد از حق بیمه‌های تولیدی مرتبط با بیمه درمان است وسهم بیمه زندگی نیز به ۱۴.۸ درصد از پورتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید. قطعا این میزان برای ما چندان قابل قبول نیست و باید تحولی اساسی در این حوزه صورت بگیرد. من فرهنگسازی و آموزش را راهکار اصلی افزایش ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی در جامعه می‌دانم و اگر همگان با ظرفیت‌ها و مزایای بیمه نامه‌های زندگی آشنا شوند در سطح رفاه و امنیت خاطر جامعه تحولات بزرگی را شاهد خواهیم بود.